Badania nad dwujęzycznością u dzieci

Badacze z dwóch najbardziej prestiżowych polskich uniwersytetów biorą pod lupę dzieci z polskich rodzin mieszkających w Wielkiej Brytanii. Chcą się dowiedzieć, jak od najmłodszych lat rozwijają się osoby dwujęzyczne. Poszukiwani są ochotnicy do wzięcia udziału w projekcie.
 
Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński prowadzą badania nad rozwojem językowym i poznawczym dzieci, posługujących się językiem polskim i angielskim.
 
– Dotychczas niewiele wiadomo o rozwoju poznawczym i językowym dzieci wychowywanych w takim dwukulturowym środowisku – mówi Karolina Mieszkowska, sekretarz BI-SLI-PL. – Dzięki tym badaniom będzie można sformułować wnioski i zalecenia dotyczące sposobów kształcenia polskich dzieci dwujęzycznych w przedszkolach i szkołach. Będzie też można pomóc wcześniej niż dotychczas tym dzieciom, które potrzebują wsparcia logopedy lub psychologa.
 
Ponieważ badacze stawiają sobie za cel przebadanie co najmniej 250 dzieci dwujęzycznych, wciąż poszukują rodziców dzieci w wieku od 4,5 do 6,5 lat, którzy mieszkają przynajmniej od pół roku w Wielkiej Brytanii i chcieliby podzielić się z nimi wiedzą o swoich pociechach. Dzieci są badane indywidualnie w trakcie trzech lub czterech spotkań, w domu lub w szkole. Dziecko proszone jest o wykonanie kilku zadań i zabaw. Między innymi osoba badająca ogląda z dzieckiem obrazki (wersje papierowe lub prezentacja komputerowa) i prosi o udzielenie odpowiedzi na pytania lub o nazwanie rzeczy znajdujących się na obrazkach. 
 
Dzieci są również proszone o opowiedzenie historyjki przedstawionej na obrazkach, o powtarzanie słów lub zdań. Zadania tego typu są wykonywane zarówno po polsku, jak i po angielsku. W zadaniach bez użycia języka dzieci grają w prostą grę komputerową. Wszystkie zadania przedstawiane są w konwencji zabawy.  W ten sposób sprawdzana jest znajomość słów, konstrukcji zdaniowych, umiejętności narracyjne, a także koncentracja uwagi itp. 
 
– Po każdym zadaniu dziecko dostaje od nas naklejkę, a na sam koniec dyplom, książkę i kolorowanki. Dzieciom, które do tej pory wzięły udział w projekcie, nasze zadania bardzo się podobały – zachęca badaczka.
 
Rodzice z kolei są proszeni o wypełnienie kwestionariusza osobowego (wersja dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym) oraz dodatkowo ankiet dotyczących tego, jak rozmawiają ze swoimi dziećmi oraz tego, jak dzieci reagują w różnych sytuacjach.
 
Badania prowadzone są w ramach europejskiego programu COST IS0804 „Language Impairment in a Multilingual Society: Linguistic Patterns and the Road to Assessment” (www.bi-sli.org ). 
 
– Dzięki nim będzie można sformułować wnioski i zalecenia dotyczące sposobów kształcenia polskich dzieci dwujęzycznych w przedszkolach i szkołach. Będzie też można pomóc wcześniej niż dotychczas tym dzieciom, które potrzebują wsparcia logopedy lub psychologa – mówi Karolina Mieszkowska.
 
JTER
 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.