ZARWAĆ NOC I NIE ZWARIOWAĆ

Można wreszcie zabrać się za naukę. Mózg młodego człowieka najlepiej pracuje przed południem. Co robić,  gdy południe dawno minęło, a jutro trzeba się wykazać? 
Oto kilka sposobów na skuteczną naukę nocą.

grzech nasz powszedni
O tym, że zamiast zakuwać w nocy lepiej położyć się i wstać wcześnie rano wiedzą najlepiej Ci, których nieprzespana noc zmieniła następnego dnia w zombie. Jednak dopiero wieczorem mamy czas, ciszę i spokój by pochylić się nad książkami. W nocy nie trzeba robić prania, nikt nie ma do nas arcyważnych pytań, próśb i gróźb. Ponadto przyswajanie wiedzy tuż przed zaśnięciem sprzyja lepszemu zapamiętywaniu, ponieważ podczas snu mózg utrwala i segreguje informacje.
Doba jest dziś za krótka. Już nigdy nie będzie naukowców, którzy posiadają całą dostępną wiedzę. Podziwiając ludzi sukcesu zapominamy, że musieli coś dla swoich osiągnięć poświęcić. Zarządzanie czasem zaczyna się od zarządzania priorytetami. To jest cała trudność studiowania. Nikt już nie ciągnie za uszy, nie ma wywiadówek. Można przez kilka lat ślizgać się na trójach i wykorzystać ten czas na imprezowanie albo autostopowe podróże po świecie. Można mieć stypendium naukowe i 120% frekwencji, by w pełni wykorzystać wiedzę i doświadczenie ludzi, którym płacą za to, by rozwijać młodych ludzi. Każdy powinien znać swoje możliwości.
 
Ambrozje sów, czyli substancje wspomagające

tabelka ze wspomagaczami
Ciekawe ilu studentów wyleciałoby z mojej uczelni, gdyby przed każdym egzaminem przeprowadzano testy antydopingowe.  W przeszłości, podczas bitew i uciążliwych wypraw, stymulujące wywary z ziół zażywali wikingowie. Inkowie sięgali po kokainę. Brytyjscy i niemieccy piloci podczas II wojny światowej pobudzali się amfetaminą. Amerykanie stosowali ją zarówno podczas wojny w Zatoce Perskiej, jak też w Afganistanie. Używanie amfetaminy to dla pilotów wojskowych sprawa życia lub śmierci, szczególnie podczas długotrwałych lotów. (Notabene Polscy przestępcy produkują najlepszą amfetaminę w Europie. „Jest to nieosiągalne dla innych grup przestępczych działających w zachodnich krajach. Produkcja odbywa się w strasznych warunkach, ale polscy chemicy dbają o czystość samego procesu produkcyjnego” – mówi podinsp. Waldemar Krawczyk z Centralnego Biura Śledczego Komendy Głównej Policji.)
Ziołowe tabletki działają dopiero po kilku tygodniach stosowania,  napoje energetyczne są przygotowane dla sportowców, a kawa wypłukuje magnez. Doświadczeni studenci, przyzwyczajeni do nauki w nocy próbują eksperymentować na sobie, łącząc ze sobą różne substancje tak, by niwelowały wzajemnie swoje negatywne skutki działania. Przykładowo, do napoju energetycznego dorzucają pół tabletki musującej multiwitaminy. Czy nasza codzienność jest tak ogłupiająca, że musimy usprawniać mózgi tym, co przeznaczone dla ludzi z zaburzeniami pracy umysłu? Sprzedawanie tego samego leku dwóm grupom docelowym z pewnością bardzo opłaca się firmom farmaceutycznym. Zdrowi młodzi ludzie sięgają dziś po leki dla dzieci z ADHD, oraz przeciw alzheimerowi i starczej demencji. Przypomina to nieco sytuację z futurologicznego filmu Georga Lucasa z 1971 roku. „THX 1138” to przerażająca wizja technokratycznego społeczeństwa, gdzie o losach obywateli decydują liczby, komputery oraz monitorujący każdą aktywność urzędnicy. Emocje zostały stłumione obowiązkowymi dawkami narkotyków. Odmowa ich przyjmowania to ciężkie przestępstwo.

Mózg zużywa 20% energii produkowanej przez ludzkie ciało. Zanim zaczniemy faszerować się wspomagaczami, lepiej spróbować naturalnych metod.
Z węglowodanów, dla mózgu korzystne są te produkty, które mają tzw. Niski wskaźnik glikemiczny, bo zawierają cukry złożone, które rozkładają się w organiźmie powoli, zapewniając stały poziom glukozy we krwi. Są to na przykład otręby owsiane, pełnoziarnisty makaron.
Kwasy Omega 3 stanowią budulec tkanki mózgowej i występują najczęściej w rybach morskich. Lecytyna, jako składnik błon komórek mózgowych i włókien nerwowych  przenosi impulsy nerwowe i  przyczynia się do polepszenia pamięci. Znajdziemy ją w  kiełkach przenicy, soji, żółtkach jaj.
Wiele napojów energetycznych zawiera witaminę B. Witaminy z grupy B znajdują się w stanie naturalnym w wielu produktach żywnościowych, takich jak mięso(szczególnie wątroba), zielone warzywa, pełne ziarno, drożdże, kasze, fasola, orzeszki ziemne, mleko, płatki owsiane, nasiona słonecznika.
Przeciwutleniacze chronią nasz mózgu przed utratą umiejętności oceniania, rozumowania  i zapamiętywania faktów. Bogatym źródłem przeciwutleniaczy są: brokuły, warzywa strączkowe, marchew, szpinak i orzechy.
Odpowiednie nawodnienie, oprócz wody zapewnią soczyste owoce.

Niezbędnik nocnego marka
Jest noc. Najważniejsze jest światło ponieważ zmniejsza senność. Jądro nadskrzyżowaniowe (Suprachiasmatic nucleus, SCN), które znajduje się w podwzgórzu, kontroluje rytm okołodobowy. Jednym z najistotniejszych sygnałów dla SCN jest jasność oświetlenia, a zwłaszcza jego niebieskie natężenie. Podczas badań naukowych stwierdzono, że osoby, które otrzymywały dużą ilość niebieskiego światła przez ponad 6 godzin, przestawiły swój zegar wewnętrzny o 3 godziny, a osoby, które przyjmowały dużą dawkę światła zielonego, o półtorej godziny. Dlatego warto ustawić kolorystykę monitora na niebieską.Jeżeli jest to tylko możliwe, używaj dużo światła. Włącz główne źródło i dodatkowo np. lampkę na biurku.
Po drugie ruch. Dzięki niemu organizm się przebudza i staje się czujniejszy. Intensywny ruch dobrze wpływa na pracę mózgu. Wystarczy kilka pajacyków co jakiś czas albo  spacer z psem.
Ważne jest też ograniczenie jedzenia. Po obfitym posiłku organizm skupia energię na trawieniu. Większość osób myśli w takiej chwili o położeniu się na kanapie i krótkim odpoczynku. Stąd między innymi taka duża popularność sjesty w krajach śródziemnomorskich. Zamiast jeść, podczas nocnej nauki dobrze jest dużo pić. Jeżeli spędzasz noc przy biurku w książkach, postaw obok szklankę z wodą i ciągle popijaj. Kolejnym czynnikiem jest zimno. Niska temperatura pobudza organizm, dlatego czasem warto wyjść chociaż na balkon żeby pooddychać świeżym powietrzem i zrelaksować się. Warto co jakiś czas wietrzyć pomieszczenie, w którym przebywasz. Należy z tym jednak uważać, aby sie nie przeziębić.
Kiedy już nic nie pomaga, nie walcz na siłę. Pozwól sobie na chwilę odpoczynku i zdrzemnij się przez moment. Jeżeli czujesz się zmęczony, poświęć chwilę, daj sobie odrobinę czasu i naładuj baterie. Uważaj przy tym, aby nie zasnąć na kilka godzin. Najlepiej ustaw budzik, który położysz dalej od łóżka. Jak dobrze wiesz, w nocy jest zdecydowanie trudniej się wybudzić, zwłaszcza około godziny 3.00, gdy nasza czujność osłabia się najbardziej. Bądź więc ostrożny.

Wstać z twarzą
Już świta. Ciężko uwierzyć, że czas tak szybko mija. Teraz masz szarą zmęczoną twarz. Delikatny peeling pomoże jej odzyskać blask i wigor. Sprawi, że krew zacznie szybciek krążyć, a skóra odzyska naturalny kolor. Może to być nawet cukier z mydłem. Pod sine oczy przyda się okład z mrożonej herbaty. Zimno działa obkurczająco, a ekstrakt z herbaty rozjaśnia ciemne sińce.
Brak snu powoduje odwodnienie, dlatego znów możesz śmiało sięgnąć po H2O. Możesz mieć teraz większą ochotę na coś słodkiego. Owoce i bakalie są lepsze niż puste kalorie w cukierkach.
Nadal wyglądasz jak postać z niskobudżetowego horroru? Ubierz się ładnie i uczesz włosy, a odwórcisz uwagę od zmęczonej twarzy.
 
Dodatkowe godziny a dług wobec natury
Przyzwyczajenia to druga natura człowieka. To był ostatni raz, wyjątkowa sytuacja. Dla dorosłego człowieka siedem godzin to niezbędne minimum. Długotrwały niedobór snu może powodować trwałe uszkodzenia mózgu i zaburzenia osobowości. Raz na jakiś czas brak snu nikomu nie zaszkodzi, a nawet stosuje się to w leczeniu depresji. Jednak nigdy nie warto bez potrzeby przedłużać niewyspania.

Komentarze

Wysłane przez NieJestemPiotr (niezweryfikowany) w
I myślę że mi to już chyba nic nie pomoże :(

Wysłane przez Zaciekawiony (niezweryfikowany) w
Bardzo dobry artykuł - bez zbędnego moralizowania konkretnie, do rzeczy

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.