Twój mózg w dobrej kondycji

Powszechnie uważa się, że mózg człowieka rozwija się do 21. roku życia. Większość osób jest również przekonana, że po upływie tego czasu nie trzeba ćwiczyć pamięci i koncentracji. Nic bardziej mylnego. Nasza pamięć działa na takiej samej zasadzie jak mięśnie - niećwiczona zanika. Aby Twój mózg dobrze funkcjonował, musisz pamięć także o innych czynnikach, które pozwolą Ci zachować go w najlepszej formie jak najdłużej.

 

Czynniki, które pozwolą Ci na łatwiejszą koncentrację i lepszą pamięć

Po pierwsze - dieta zawierająca dużą ilość węglowodanów złożonych. Znajdziesz je w takich produktach jak: otręby, kukurydza, owsianka, makaron, ziemniaki, kasza, pieczywo razowe, groch, fasola, ryż brązowy i orzechy.

Po drugie - sen. Gdy jesteśmy zmęczeni nie możemy na niczym skoncentrować swojej uwagi, ponieważ bardzo szybko zostaje ona rozproszona poprzez czynniki zewnętrzne. Wystarczy latająca mucha lub tykający zegar w tym samym pomieszczeniu, aby oderwać nas od czytania, rozwiązywania zadań czy też słuchania rozmówcy.

Musisz dbać o dotlenienie mózgu. W miarę możliwości zapewnij sobie ciągły dostęp do świeżego powietrza poprzez otwarte okno lub drzwi balkonowe. Jak najczęściej również wychodź na spacery. W nieprzewietrzonym pomieszczeniu dużo gorzej jest nam się skupić i przyswoić jakąkolwiek informację, ponieważ czujemy się znużeni oraz brakuje nam sił. W takich warunkach równie trudno się zrelaksować, a ten czynnik jest bardzo istotny w procesie koncentracji. Gdy jesteśmy zdenerwowani lub rozdrażnieni zazwyczaj zapominamy o wielu rzeczach, np. podczas robienia zakupów w sklepie nie kupimy wszystkich potrzebnych produktów. Z ogromnym trudem także przychodzi nam przypominanie sobie dat i jakichkolwiek liczb.

Potrzebna jest również motywacja. Zdecydowanie łatwiej przyswaja się informacje, gdy nagrodą za poświęcony na to czas jest zdany egzamin w szkole czy awans w pracy.

 

Wpływ wieku na funkcjonowanie mózgu

Wiek ma ogromne znaczenie na pracę całego organizmu ludzkiego, a zwłaszcza mózgu. Do 16. roku życia nasza sprawność umysłowa nieustannie wzrasta, dlatego nauka w szkole nie przysparza nam zbytnich trudności. Natomiast po ukończeniu 25 lat zaczyna spadać. Dzieje się tak, ponieważ zazwyczaj wtedy przestajemy w tak intensywnym stopniu z niego korzystać. Jednak największe problemy z pamięcią pojawiają się w wieku emerytalnym, czyli około 60. roku życia.

 

Proste ćwiczenia i gry

Najważniejsza w ćwiczeniach jest systematyczność. Nawet najbardziej skomplikowane zadania, które absorbują dużo czasu nie będą efektywne, jeśli będziemy je wykonywać bardzo rzadko. Wystarczy od 10-15 minut dziennie, czyli około 1-2 godzin tygodniowo.

Grami, które poprawiają pamięć i koncentrację są między innymi: szachy, warcaby, memory. Warto również rozwiązywać proste zadania matematyczne oraz krzyżówki.

Patrycja Sobiak

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.