Który schemat snu najlepiej pasuje do twoich studiów?

Który schemat snu najlepiej pasuje do twoich studiów?

Sen to nauka - tak przynajmniej sugerują niektóre badania naukowe. Zróżnicowane typy snu mogą rzeczywiście pomóc w przypadku niektórych kierunków studiów. Najwyższy więc czas, aby nabrać wprawy w doborze snu do kierunku studiowania!

 

Sen jest powszechnym pragnieniem większości ciężko pracujących, dorosłych osób. Wszystko wskazuje jednak też na to, że dzieci, a zwłaszcza nastolatkowie, cierpią w istocie na niedobór snu. Zasadniczy fakt, mówiący, że sen korzystnie wpływa na proces przyswajania wiedzy, bywa równie często ignorowany. W czasie snu nasz mózg nie tylko rozróżnia istotne rzeczy od natłoku informacji, lecz także ustala, co jest dla nas najbardziej wartościowym zbiorem wiadomości.

 

W tej sytuacji powinniśmy potrafić wykorzystywać sen jako praktyczny i funkcjonalny sposób lepszego uczenia się. W "The New York Times" możemy przeczytać, że niektóre schematy snu mogą rzeczywiście pomóc w przypadku pewnych kierunków studiów. Najwyższy więc czas, aby nabrać wprawy w doborze snu do studiowania!

 

Sen nie oznacza jedynie odpoczynku, ponieważ mózg jest jeszcze długo aktywny po tym, gdy nasza głowa opadnie już wygodnie na poduszkę. Podczas snu mózg doświadcza wielu różnych faz, takich jak REM (skrót: REM, z ang. rapid eye movement, sen o szybkich ruchach gałek ocznych) czy sen głęboki. Każda faza snu rozwinęła się w taki sposób, aby sprostać określonym zadaniom.

Zapamiętywanie nowych słów języka obcego czy dialogów z ulubionego serialu?

Zamiast siedzieć do późna w nocy, sprawdzając skrzynkę pocztową czy przeglądać Facebooka, lepiej jest chodzić spać o normalnych porach dnia. Według dziennika "The New York Times", badania wykazały, że właśnie w pierwszej połowie nocy zaznajemy największej dozy głębokiego snu. Podczas tej fazy nasz mózg przetwarza wszystkie fakty, liczby i nowe słowa. Sen głęboki koncentruje się na zapamiętywaniu nowych informacji. Gdyby nie ta faza, nie bylibyśmy w stanie zapamiętać najprostszych informacji na drugi dzień.

 

Następny Jimi Hendrix albo Usain Bolt?

Pierwsza połowa nocy charakteryzuje się zatem snem głębokim, druga natomiast tzw. drugą fazą snu. Ten cykl pomaga przetworzyć pamięć motoryczną, czyli priorytetowy aspekt wszystkich muzyków oraz atletów. Z drugiej strony nie jest to żadnym usprawiedliwieniem spędzania całego popołudnia w łóżku. To raczej oznacza, że nie możesz wstać za wcześnie, jeżeli chcesz, aby twoje ciało rozwinęło i uefektywniło wcześniej wyćwiczone umiejętności motoryczne.

Talent matematyczny?

Studenci piszący właśnie test z języka obcego, powinni chodzić spać o normalnej porze dnia, ale za to wcześniej wstawać, aby jeszcze trochę się poduczyć lub powtórzyć materiał. Ci natomiast, którzy mają zaplanowany test sportowy albo muzyczny, powinni zrobić na odwrót: nie kłaść się spać do późnam aby należycie się przygotować, lecz wstawać o zwyczajowej godzinie.
 

Zarówno zapamiętywanie, jak i zrozumienie materiału jest bardzo ważne dla tych, których czeka egzamin z matematyki. Ci studenci powinni wówczas zaspokoić zapotrzebowanie swojego organizmu na sen REM, ponieważ według "The New York Times" to właśnie ta faza snu pomaga w interpretowaniu ukrytych schematów, zrozumieniu zagadnień oraz dojrzeniu rozwiązań skomplikowanych problemów.

Do testów pamięciowych sprawdzających definicje zagadnień, bądź wymagających natychmiastowej odpowiedzi na skomplikowane działania matematyczne, można przygotować się w taki sam sposób jak podczas wyżej wymienionego testu językowego. Jeżeli jednak zależy ci na umiejętności rozwiązywania problemów - potrzebujesz snu REM: nie kładź się spać do późna i doświadcz pełnej dawki tego snu.

 

Drzemka podczas nauki

Drzemka to nie tylko sen, lecz właściwie miniaturowa wersja pełnej nocy snu. Osoba drzemiąca przez godzinę doświadcza z reguły snu głębokiego, fazy REM oraz jeszcze przez chwilę drugiej fazy snu. Gdy czujesz się zmęczony po pewnym okresie pracy, znaczy to mniej więcej tyle, iż twój organizm wysyła sygnały o przestudiowaniu i przećwiczeniu jakiejś partii materiału, która musi jeszcze zostać przetworzona w taki sposób, aby uregulować wszystkie sprawy. Jeżeli taka drzemka w ciągu dnia nie wpływa negatywnie na twój sen w nocy - nie krępuj się!

Tłumaczenie: Łukasz Szczesiak
Źródło: http://wHYPERLINK "http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/welk-slaappatroon-past-het-best-bij-uw-studies/article-normal-444453.html"wHYPERLINK "http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/welk-slaappatroon-past-het-best-bij-uw-studies/article-normal-444453.html"w.knack.be/nieuws/gezondheid/welk-slaappatroon-past-het-best-bij-uw-studies/article-normal-444453.html

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.