Prawdopodobnie źle się uczysz. Oto 6 funkcjonalnych porad, które zaoszczędzą ci czas

Zakreślanie, podkreślanie i czytanie tekstu po raz setny z rzędu nie działa!

Studenci tracą mnóstwo cennego czasu, korzystając ze sposobów uczenia się, które nawet nie są tak efektywne, jak mogłoby się wydawać. W tym samym czasie mogliby w dużo lepszy sposób przyswoić nową wiedzę.

 

1. Nie marnuj czasu na zakreślanie i podkreślanie
To nie pomoże. Metody, którymi posługujemy się najczęściej, gdy chcemy coś zapamiętać, są najmniej skuteczne. Do takiego zdumiewającego wniosku doszła organizacja Association for Psychological Science, która prowadziła badania nad dziesięcioma najczęściej stosowanymi technikami uczenia się.

Dla wyjaśnienia: nie ma nic złego w tym, aby od czasu do czasu zakreślić parę słów w celu łatwiejszego odnalezienia danego fragmentu tekstu. Niemniej jednak znajdują się wśród nas studenci, którzy zakreślają niemalże każde słowo. Podręcznik przesycony żółtymi, czerwonymi czy zielonymi zakreśleniami wygląda być może wielobarwnie i inteligentnie, lecz nie pomoże w lepszym zapamiętywaniu informacji.

 

Według ekspertów podkreślanie oraz zakreślanie ważnych fragmentów tekstu jest mało skuteczne, jeżeli chcemy zapamiętać informacje. Niektórzy twierdzą nawet, że podkreślanie rozprasza i powoduje pogorszenie umiejętności ponownego przywołania przeczytanego tekstu. Co gorsza, zakreślając w ten sposób zdania poświęcamy mniej uwagi na tworzenie powiązań w trakcie czytania tekstu. Z całą pewnością dotyczy to czytania tekstu po raz kolejny, lecz tym razem z zakreślonymi już fragmentami.

 

2. Czytanie tekstu po raz pierwszy jest konstruktywne i pouczające. Za drugim razem… już nie

Wielokrotne czytanie tekstu jest być może najbardziej zdradziecką techniką uczenia się, jaka istnieje. Studenci myślą że to działa, lecz w rzeczywistości oszukują samych siebie.
 

„Ogrom nowych informacji wydobywa się podczas pierwszego czytania. Gdy zasiadasz przy czymś po raz drugi, nierzadko towarzyszy ci uczucie, że pewne rzeczy zdążyłeś już opanować. W gruncie rzeczy, podczas czytania tekstu drugi bądź trzeci raz, nie wyciągasz z niego nic więcej, ponieważ nie zajmujesz się gruntownym przetworzeniem materiału” - wyjaśnia psycholog Mark McDaniel w telewizji Vox. „Czytanie czegoś po raz drugi jest nie tylko niezbyt wnikliwą czynnością. Jest to również bardzo podstępne złudzenie dobrego opanowania materiału, co nijak ma się do rzeczywistości”.

 

Wszak to właśnie ponowne czytanie tekstu jest najpopularniejszą metodą uczenia się.

Psycholog McDaniel spędził wraz ze swoim kolegą Henry’m Roedigerem więcej niż 80 lat nad badaniami ludzkiej pamięci oraz technikami uczenia się. Według niego eksperymenty jasno dowodzą, że studenci czytający jakiś rozdział po raz kolejny nie wypadają w żadnym wypadku lepiej od tych, którzy taki rozdział przeczytali tylko raz.

 

Co faktycznie działa, to połączenie strategii aktywnego uczenia się wraz z rozproszeniem nauki w czasie.

 

3. Zadawaj sobie stale pytania

Czytanie materiału i bezustanne zadawanie sobie pytań jest jednym z najlepszych sposobów uczenia się, nawet wówczas, kiedy nie znasz jeszcze odpowiedzi na dane pytanie.

 

Ten sposób wymaga od nas zaangażowania oraz zmusza do aktywnego wyszukiwania poprawnej odpowiedzi w tekście, co w rezultacie prowadzi do lepszego zapamiętywania. Poza tym, skłaniamy się do wnikliwych przemyśleń na temat tego, co zdołaliśmy już zapamiętać, a nad czym musimy jeszcze popracować.

 

Fiszki to również świetna metoda uczenia się, podczas której możesz każdorazowo zadać sobie pytanie. Szczególnie produktywna okazuje się w trakcie kolejnych sesji z nauką, lecz również wtedy, kiedy potrzebujesz odświeżyć swoją pamięć. „Nie należy rezygnować z systematycznego przeglądania fiszek, nawet wówczas, kiedy znałeś odpowiedź za pierwszym razem” - sugeruje McDaniel. „Warto nieco częściej wracać do tych fiszek, na które nie znałeś odpowiedzi, lecz częste powtarzanie tych poprawnych, jest równie istotne”.

 

4. Uporządkuj informacje

Przeglądanie starych notatek lub powtarzanie materiału w kółko to mało skuteczny sposób, dzięki któremu niewiele się nauczysz. Mógłbyś natomiast uporządkować i usystematyzować informacje, innymi słowy, zreorganizować swoje notatki w taki sposób, aby zrobić z nimi coś nowego.

 

Można to zrobić na przeróżne sposoby, a najbardziej oczywistym wydaje się tworzenie powiązań z innym materiałem. Na podstawie swoich dotychczasowych notatek oraz podręcznika można dodatkowo napisać nowe, tym razem sumując wszystkie informacje w jedną całość.

 

To wszystko sprowadza się do tego, iż należy być zaangażowanym i aktywnie wchłoniętym przez materiał, aby w ostateczności zrozumieć informacje oraz dobrze je zapamiętać. Istnieje wiele sposób, które mogą ci w tym pomóc, np. wizualne przedstawienie danych lub mapa myślowa.

 

Materiał do nauki można również przystosować do życia codziennego. Poprzez tzw. techniki przetwarzania informacji, spajasz proces uczenia się nowych informacji z wciąż gromadzoną wiedzą, która jest magazynowa w pamięci długotrwałej. Jeżeli potrafisz połączyć materiał nauczania z określonym wydarzeniem z twojego życia, dużo ciężej wyleci ci to z pamięci.

 

5. Ucz się w różnym czasie: zadbaj o regularne i obszerne odstępy

Dla studentów z tendencją do prokrastynacji będzie to najprawdopodobniej najtrudniejsze zadanie, ale to właśnie rozłożenie materiału do nauki na przestrzeni różnych momentów w ciągu roku pomaga w prawidłowym stymulowaniu pamięci długotrwałej. W momencie powtarzania całego materiału tuż przed egzaminami, będziesz miał uczucie, że zdążyłeś to już wszystko zapamiętać.

 

Rzetelna pauza w trakcie uczenia się wpływa korzystnie również na tych, którzy w ciągu roku akademickiego woleli poświęcić swój czas na coś innego niż studiowanie. Rzecz w tym, aby nie postrzegać sesji egzaminacyjnej jak maratonu z książkami, ponieważ w ten sposób zapamiętuje się najmniej. „Poucz się trochę w ciągu dnia, odłóż na bok fiszki i wróć do nich kolejnego dnia. Zrób to samo za dwa dni. Badania za badaniami dowodzą, że rozłożenie materiału do nauki w czasie jest niezwykle ważne”.

 

6. Śpij wystarczająco

Nie ma nic bardziej nęcącego niż zarwanie nocki w czasie sesji egzaminacyjnej. De facto, nie istnieje nic gorszego. Sen jest wszakże fundamentem, podstawową regułą zapamiętywania informacji. Jest istotny dla pamięci oraz gromadzenia i zapamiętywania zdobytej wiedzy.

 

Poprzez mikroskopowe badania mózgów myszy, chińscy i amerykańscy naukowcy odkryli dlaczego sen tak dobrze wpływa na naszą pamięć. Wywnioskowali zatem, że podczas pewnych faz snu tworzą się nowe połączenia pomiędzy komórkami mózgowymi (synapsami).

 

Nawet krótkie drzemki wpływają korzystnie na naszą zdolność zapamiętywania, dlatego aby utrwalić coś w pamięci na stałe, zaleca się od razu po nauce iść spać, aniżeli w kółko powtarzać to samo. Myszy, które „uczyły się” przez godzinę, a później poszły spać, osiągały dużo lepsze wyniki od tych, które były intensywnie tresowane przez trzy godziny z rzędu bez możliwości snu. 

Tłumaczenie: Łukasz Szczesiak

Źródło: :http://www.demorgen.be/binnenland/je-studeert-waarschijnlijk-verkeerd-dit-zijn-6-studietips-die-wel-werken-en-tijd-besparen-b6217117/

 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.