15 porad jak lepiej się skoncentrować

Dlaczego długa praca w skupieniu nad jednym zadaniem okazuje się być bardzo żmudna oraz jak możemy to zmienić.

Istnieje powód dlaczego nasz mózg często zbacza myślami z wyznaczonego przez nas kursu. Dzięki temu jesteśmy w stanie zareagować na niespodziewane zagrożenie oraz sięgnąć po nadarzające się okazje, co zwiększa nasze szanse przeżycia. Jest to natomiast uciążliwe w momencie, gdy musimy zająć się skomplikowanymi zadaniami, wymagającymi od nas największych pokładów koncentracji.

1. Pożegnaj się ze wszystkimi rzeczami, które odwracają twoją uwagę: wyłącz smartphone’a, wycisz dźwięki powiadomień na komputerze, zacznij używać stoperów do uszu. Z drugiej strony możesz nauczyć się pracować w otoczeniu pełnym rozpraszaczy uwagi: nasz mózg jest w stanie odizolować się od otoczenia, o ile tylko dostatecznie go wyćwiczysz. Jeżeli z chęcią pracujesz przy muzyce, to zagłuszasz wówczas cichy „głosik” własnych myśli, który mógłby odwrócić twoją uwagę od pracy.

2. Zadbaj o dobre środowisko pracy i optymalne warunki: słuchawki na uszy, ergonomiczne stanowisko, odpowiednia temperatura. Również relaks albo sport podczas pauz wpływa korzystnie na naszą koncentrację, a w szczególności należyte odprężenie.

3. Nie stawiaj siebie pod presją. „W ten sposób ryzykujemy zwiększeniem swojego poziomu stresu, wobec czego zmienia się równowaga pomiędzy pewnymi substancjami chemicznymi, takimi jak noradrenalina i dopamina, które wpływają na wydajność funkcji poznawczych naszego mózgu”

 

4. Zacznij pracę od krótkich zadań i poświęć im szczegółowy, zaplanowany czas: skup się tylko na nich, a po każdym zadaniu zrób przerwę. Każde wykonanie zadanie zapewni ci satysfakcję i zmotywuje do dalszej pracy.
 

5. Nie zajmuj się wszystkim na raz. Kiedy podczas jednego zadania głowisz się nad jakimś innym, które musisz jeszcze zrobić, zanotuj je - wówczas nie będziesz musiał dłużej o nim myśleć (w przeciwnym razie zacznie cię zżerać od środka, a ze strachu łatwo o nim znowu zapomnisz).

6. Zobrazuj swój cel. Porządnie wysprzątany pokój jest jednym z przykładów.

 

7. Określ swoje cele na podstawie konkretnych czynności. Studiowanie matematyki to nieprecyzyjne zadanie. Lepiej i przejrzyściej jest np. przećwiczyć jakąś określoną definicję i opracować ćwiczenia od 1 do 5.

 

8. Zrób klasyfikację swoich zadań: te, które wymagają najwięcej koncentracji, zaplanuj w momencie, kiedy jesteś najbardziej produktywny. Zadania bardziej wymagające przepleć z tymi prostszymi.

 

9. Pogrupuj zadania. Możesz dla przykładu zaplanować stałe pół godziny na sprawdzenie i napisanie odpowiedzi na 10 maili, zamiast każdorazowo sprawdzać nową wiadomość. Wówczas pracujesz w bardziej zaplanowany sposób, zamiast reagować za każdym razem na sygnał nowego powiadomienia.

 

10. Zapewnij sobie chwilę na uregulowanie spraw zaprzątających ci głowę (opłacenie rachunku, uregulowanie przelewu, wykonanie telefonu itd.). W ten sposób masz na głowie dużo mniej spraw, które żerują na twojej koncentracji.

 

11. Za każdym razem, gdy twoje myśli zaprząta coś, co nie pozwala ci się skoncentrować, postaw krzyżyk na kartce papieru i zmuś się do zrobienia czegoś innego. Dzięki temu zredukujesz zakłócenia w twojej pracy do zewnętrznego elementu, przez który nie będziesz już więcej rozproszony.

 

12. Dołóż starań aby twoja praca była interesująca i ekscytująca, np. poprzez stymulowanie ośrodka przyjemności i nagrody w mózgu: pozwól sobie na chwilę przerwy kiedy skończysz określone zadanie itd.

 

13. Poznaj siebie. Bądź świadomy jakie czynniki i okoliczności wspomagają twoją koncentrację i je zaaranżuj. Muzyka czy może cisza? Praca rano czy wieczorem? Przy biurku czy na łóżku?
 

14. Oddychaj głęboko i z pełną świadomością. „Zanim zaczniesz pracę nad jakimś zadaniem - skup się na oddychaniu. Przez te parę chwil twój mózg będzie uczepiony jednego, niezwykle prostego i przejrzystego polecenia. Dzięki tej czynności zmniejsza się oddziaływanie innych dekoncentrujących bodźców, a jednocześnie wzrasta czujność podczas pierwszych oznak rozproszenia”.

 

15. Zatroszcz się o to, aby się nie zmęczyć lub przepracować. Zważaj na to co jesz oraz pij dostatecznie dużo.

Tłumaczenie: Łukasz Szczesiak

Źródło: http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/concentreren-kun-je-leren-15-tips/article-normal-698459.html/

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.