Influencerzy wkraczają na uniwersytet

Uniwersytet Autonomiczny w Madrycie otwiera pierwszy kurs uniwersytecki ukierunkowany na bycie wpływowym w sieci, kierowany przez Ágathe Ruiz de la Prada.

Po raz pierwszy hiszpański uniwersytet zaoferuje studia ukierunkowane na bycie zawodowym influencerem, z zajęciami z handlu, gospodarki a także komunikacji i psychologii, skierowane dla osób chcących uczyć się, aby zajmować się tym kwitnącym biznesem, przynoszącym roczne zyski wysokości 14 milionów euro w Hiszpanii i około 1.000 milionów na świecie.

Studenci zapisani na kierunek "Intelligence influencers: Fashion & Beauty" Uniwersytetu Autonomicznego w Madrycie (UAM) rozpoczną studia w przyszłym roku akademickim i przez pięć miesięcy - łącznie 500 godzin - i będą uczęszczać na zajęcia takie jak: Moda - style i trendy, Tworzenie własnej marki w sieci, Psychologia mody czy Komunikacja dla "influencerów". Prowadzone będą również zajęcia dotyczące ciemnej strony komunikacji, gdzie prowadzący postawią pytania o to czy wszystko jest rzeczywiście tak piękne jak wygląda na zdjęciach opublikowanych w sieci, przede wszystkim na Instagramie - z jego 800 milionami użytkowników i największym wzrostem w 2018 - i wyjaśnią psychologiczne konsekwencje życia publicznego, a także nauczą jak radzić sobie ze stresem i presją wywoływaną codziennym publikowaniem nowinek. Studenci nauczą się rozwijać silną osobowość wobec presji, znosić porażki i częste krytyki ze strony „trolli” i „hejterów”.

Kierunek zaproponowany przez Wydział Psychologii (Facultad de Psicología) i Szkołę Inteligencji Ekonomicznej UAM (Escuela de Inteligencia Económica) we współpracy z Ibiza Fashion Week, przykłada wielką wagę do kreatywności, organizowane będą warsztaty ze stylu i kreowania wizerunku, fotografii, filmu i redakcji treści. Manel Torrents, jeden z kierujących studiami, producent kinowy, telewizyjny i teatralny, ekspert komunikacji wizerunkowej i marketingu, wyjaśnia, że specjaliści od wizerunku stwierdzili, że influencerzy są częścią "spontanicznie rozwijającego się fenomenu, bez znaczącego doświadczenia, którym udało się zdobyć przychylność milionów, a nawet osiągnąć rangę opiniotwórczych autorytetów". Biorąc pod uwagę ich wpływ, prowadzący chcą "dać im wykształcenie z całą powagą i rygorem, ponieważ a priori są ludźmi z ogromną władzą i jeśli nie nauczy się ich z nią obchodzić, może być bardzo niebezpieczna".

Prowadzone będą też zajęcia dotyczące przemysłu modowego, gdzie będą analizować konsumentów, strategie produktów i marek, a studenci opracują strategię marketingową. Program zawiera sekcje poświęcone analizie aspektów prawnych i rolę agencji przedstawicielstwa, a jako ćwiczenie końcowe przygotowanie kompletnego planu operacyjnego jako influencerzy, zawierającego aspekty finansowe, aby przewidzieć jak uzyskać przychody przy pomocy sieci społecznościowych.

Drugi z kierowników, Manuel de Juan, wykładający psychologię na UAM i kierujący Szkołą Inteligencji Ekonomicznej, ekspert od inteligencji , wyjaśnia że "od Arabskiej Wiosny temat influencerów jest kluczowy". "Skupiamy się na świecie mody, jednak wpływa też na turystykę, motoryzację, przedsiębiorstwa, na politykę. Wpływy są brutalnym tematem", zapewnia. Zwłaszcza, że jak argumentuje "teraz influencer posiada obserwatorów w wielu krajach, ma potężny kontakt ze społeczeństwem i spoczywa na nim ogromna odpowiedzialność. Dlatego bierzemy na serio ich kształcenie, bo go potrzebują. Muszą wiedzieć, że jednym kliknięciem mogą pogrążyć całą firmę. Nie mówię, że są odpowiedzialni, czy nieodpowiedzialni, problem polega na tym, że istnieją ludzie bez odpowiedniego przygotowania, aby stawić czoła nadchodzącemu światu. Muszą wiedzieć, że posiadanie obserwatorów to nie żarty, wymaga powagi."

De Juan uważa, że prowadzenie kursu wymaga "ogromnego wysiłku", a fakt prowadzenia go na uniwersytecie jest "ogromnym krokiem" z którego jak mówi, jest bardzo dumny: "został zatwierdzony przez Komisję Wydziału Psycholologii, Wydziału Ekonomii, przez Centrum Studiów Podyplomowych, nawet dochodzi do doktoratu. Ma wszystkie gwarancje, jest rygorystyczny i może liczyć na ekspertów. Uniwersytet Autonomiczny Madrytu zrobił krok naprzód, okazał otwartość umysłu zauważając, że świat zmienia się z zawrotną prędkością".

Honorową przewodniczącą będzie projektantka i bizneswoman Ágatha Ruiz de la Prada, która co dwa tygodnie będzie organizować seminaria prowadzone przez specjalistów, jak stylistka Cristina Rodríguez, projektant Modesto Lomba, specjalstka w brandingu personalnym Mónica Gómez-Cuétara, czy stylista Josie, którzy podzielą się swoim doświadczeniem ze słuchaczami i każde zajęcia poświęcą konkretnej tematyce.

Zajęcia rozpocznie inauguracja, która odbędzie się 19 października, podczas której zaprezentują się wszyscy prowadzący i poprowadzą pierwszą, wprowadzającą lekcję. Mimo że aby otrzymać tytuł należy uczęszczać na zajęcia, można też zaliczać je poprzez formułę zwaną wirtualną klasą, która pozwala uczestniczyć w zajęciach na odległość i otrzymać zaświadczenie o obecności i zaliczenie.

Autor: 
María Salas Oraá/Tłum. Adrianna Woźniak
Źródło: 

El Pais

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.