Dlaczego tak ważna jest nauka języków obcych?

Nauka języków obcych ma wiele zalet. Badania dowodzą, że na przykład starsi ludzie mówiący wieloma językami rzadziej wykazują objawy demencji starczej. Dwujęzyczny mózg jest także mniej rozkojarzony, a dodatkowo nauka języków obcych poprawia kreatywność. Wiadomo również, że po nauce pierwszego języka obcego, łatwiej jest nauczyć się innych.

Dlaczego tak ważna jest nauka języków obcych na uniwersytecie? Jako lingwista badam kognitywne i emocjonalne korzyści nauki języków. Pośród nich jest jedna, nie zawsze oczywista: to poprawia naszą tolerancję. Efekt ten przejawia się na dwa sposoby. Po pierwsze, nauka języków pozwala nam otworzyć się na niestereotypowe postrzeganie świata, określane "kompetencją kulturową". Innym skutkiem wynikającym z nauki języków jest umiejętność odnalezienia się w nowej sytuacji, co nazywamy "tolerancją na dwuznaczność".

Międzykulturowe zrozumienie

W coraz bardziej zglobalizowanym świecie, kompetencje kulturowe są niezbędne. Ale jaki wpływ ma na nie nauka języków? Odpowiedzi szuka się pośród różnych rodzajów inteligencji. Badania nad inteligencją prowadzone przez psychologa Roberta Sternberga opisują dwa rodzaje inteligencji i sposób w jaki są powiązane z nauką języka u dorosłych. To, co nazywa się "inteligencją praktyczną" jest porównywalne z inteligencją społeczną, ponieważ pomaga zrozumieć ludziom niezbyt jasne informacje w ich otoczeniu, takie jak pewne gesty lub inne elementy społecznie istotne.

Uczyć się języka jest równoznaczne z koniecznością dogłębnego zaznajomienia się z inną kulturą. Studenci podczas zajęć, a także przez doświadczenia z imersją poznają elementy kulturowe związane z danym językiem. Naukowcy Hanh Thi Nguyen i Guy Kellogg wykazali, że podczas nauki języka, studenci poprzez analizę kulturowych stereotypów rozwijają nowe sposoby rozumienia innej kultury. Dwaj badacze wyjaśniają w ten sposób, że "nauka nowego języka polega nie tylko na zdobywaniu wiedzy dotyczącej języka, ale także na integrowaniu nowych sposobów myślenia i zachowania". Studenci, z pomocą nauczyciela, ćwiczą krytyczne myślenie na temat stereotypów występujących w różnych kulturach a dotyczących np. żywienia, wyglądu czy sposobów porozumiewania.

Poznaj nieznane

Inny sposób, który poprzez naukę języków przyczynia się do rozwoju tolerancji jest powiązany z „tolerancją na dwuznaczność". Osoba z wysoką tolerancją na dwuznaczność, sytuacje niecodzienne uważa za bardziej ekscytujące niż przerażające. Moje własne badania dotyczące motywacji, lęku i przekonań pokazują, że nauka języków poprawia tolerancję na dwuznaczność, szczególnie wtedy, gdy osoba mówi więcej niż jednym językiem obcym.

Zjawisko to jest wystarczająco proste, aby je zrozumieć. Każda rozmowa w języku obcym wymaga użycia nieznanych słów. Trudno byłoby dyskutować, gdyby jeden z rozmówców przerywał rozmowę mówiąc: "Zaczekaj, nie znam tego słowa. Poszukam go w słowniku”. Ludzie z wysoką tolerancją na dwuznaczność, nawet jeśli nie rozumieją wszystkich słów, nie odczuwają żadnego dyskomfortu podczas rozmowy.

Lingwiści Jean-Marc Dewaele i Li Wei również badają ten aspekt i nie mają żadnych wątpliwości, że nauka więcej niż jednego języka obcego znacznie zwiększa tolerancję na dwuznaczność.

To co zmienia zdolność rozumienia

Wysoka tolerancja na dwuznaczność ma wiele zalet. Pomaga studentom zmniejszyć niepokój w nowych sytuacjach społecznych i ułatwia naukę języka w przyszłości. Nie dziwi więc fakt, że człowiek, im bardziej przyzwyczajony jest do nauki języków, tym lepiej radzi sobie z dwuznacznością, która stanowi nieodłączny element nauki języka. Ale to nie wszystko. Ludzie z wysokim poziomem tolerancji na dwuznaczność cechują się przedsiębiorczością; są bardziej optymistyczni, otwarci na innowacje i skłonni do częstszego podejmowania ryzyka.

W dziedzinie nauczania języków obcych, większość amerykańskich uniwersytetów stawia minimalne wymagania, które różnią się w zależności od większości studentów. Z kolei Uniwersytet Princeton ogłosił niedawno, że wszyscy studenci, niezależnie od ich poziomu językowego, od chwili wstąpienia na uniwersytet, muszą uczyć się języka obcego.

Moim zdaniem, inne uniwersytety powinny podążać za przykładem Princeton, gdyż uczenie się języka na poziomie uniwersyteckim może skutkować większą tolerancją dla innych, zróżnicowanych kultur występujących w amerykańskim społeczeństwie… tolerancją, która ze względu na obecnie panujące nastroje jest bardzo potrzebna …

* Amy Thompson uczy lingwistyki na South Florida University ( USA).

Autor: 
Monika Świercz

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.