Prokrastynacja jest uleczalna - 10 sposobów na "zrobię to rano albo w przyszłym tygodniu"

Każdy chociaż raz prokrastynował, czyli odkładał swoje zadania na później. "Pod presją lepiej mi się pracuje" - to jedna z ulubionych wymówek, dzięki której tłumaczymy się na przykład z odłożenia pracy domowej na przeddzień ostatecznego terminu. Nawet jeśli czasem takie odwlekanie wychodzi nam na dobre, to udowodniono, że jest ono dużym źródłem stresu. Przeczytaj i poznaj już teraz, jak możesz poskromić swoją prokrastynację!

Studenci są wprawdzie pilni - ale nie tak pilni jak myślą...

Prokrastynacja zdarza się wszędzie - we wszystkich grupach zawodowych, w szkole, na studiach, itd. Nieprzyjemne zadania zostają bezrefleksyjnie odsuwane na dalszy plan tylko po to, żeby później wykonać je w pośpiechu i z nieczystym sumieniem. Dzieje się tak szczególnie w sytuacji, kiedy nie ma się szefa, który patrzy nam na ręce. Dotyczy to zwłaszcza studentów. 

Hamburski badacz oświaty - Rolf Schulmeister - zajął się tematem częstego odkładania zadań przez studentów. Doszedł do wniosku, że ankietowani studenci pracują średnio 36 godzin tygodniowo. W rzeczywistości były to jednak tylko 23 godziny. Według badacza prokrastynacja jest jedną z głównych przyczyn stresu. Któż tego nie zna? Nie załatwiamy czegoś mało przyjemnego od razu, ale często o tym myślimy i obwiniamy się za zwlekanie z realizacją, co prowadzi do napięć i frustracji. 

Czy ciebie także dotyczy prokrastynacja?

Naucz się, jak zapanować nad ciągłym odkładaniem.

Wylecz się z prokrastynacji!

Odmień swój system pracy w 10 prostych krokach.

 

1. Zacznij od razu - nie za pięć minut ;)

Po prostu zacznij! Przezwycięż siebie, nie uznawaj wymówek, zrób pierwszy krok! Zacznij działać zgodnie z "regułą 72 godzin", która mówi, że szansa na zrobienie pierwszego kroku maleje do jednego procenta, jeśli nie zaczniemy wcielać go w życie w ciągu właśnie 72 godzin. 

 

2. Świętuj częściowe sukcesy - to stwarza ciągłą motywację

Podziel duże, niemożliwe do zrealizowania zadania na mniejsze etapy. Dla każdego częściowego sukcesu możesz zaplanować sobie małą nagrodę. Przez takie zachęty skracasz dystans czasowy pomiędzy nakładem pracy, a nagrodą - to wzmacnia motywację!

 

3. Coś mało przyjemnego wykonaj jako pierwsze - przez resztę dnia nie będziesz musieć już o tym myśleć

Może jest jakaś specjalistyczna dziedzina, której nauka szczególnie ciężko ci przychodzi? Może są takie prace domowe, które ci nie wychodzą? Najlepsze, co możesz zrobić, to wykonać te irytujące zadania zaraz po wstaniu z łóżka. Reszta dnia minie ci potem dziecinnie prosto. 

 

4. Żadnych "zakłócaczy" - wycisz komórkę, Internet i współlokatorów ;)

Jeżeli zajmujesz się jakimś trudnym zadaniem, powinieneś unikać potencjalnych "zakłócaczy". Wyłącz komórkę i komputer, jeśli ich nie potrzebujesz. Duża tabliczka z napisem "NIE PRZESZKADZAĆ", którą powiesisz na drzwiach swojego pokoju, pomoże ci poskromić absorbujących współlokatorów.

 

5. Prace indywidualną zamień na zespołową - presja społeczna pomaga

Połącz się z kilkoma kolegami w grupę, w której będziecie się razem uczyć. Sam fakt, że zamierzyliście do następnego spotkania nauczyć się określonego obszaru tematycznego, pomoże ci nie odłożyć tego na później. Przecież nikt nie chce się ośmieszyć wśród znajomych! 
 

Stwórz rutynę w swoim codziennym studenckich życiu.

Wstawaj na przykład zawsze o tej samej porze, nawet jeśli nie masz takiego obowiązku. 

Jedz zawsze o tej samej porze, itd.

Dzięki tak zorganizowanej codzienności większość studentów jest bardziej produktywna.

6. Rób przerwy - dla odzyskania koncentracji

Zaplanuj przerwy. Nawet jeśli chcesz wszystko załatwić tak szybko, jak to możliwe, to nie zapominaj o odpoczynku. Tylko poprzez stosowanie przerw będziesz w stanie po południu być tak produktywnym jak rano, zaraz po wstaniu z łóżka. 

 

7. Stwórz rutynę - bez przymusu zewnętrznego

Wielu studentów cieszy się tym, że wykłady nie mają regularnych ram czasowych, przez co nie muszą wstawać codziennie o tej samej porze, co było obowiązkiem za czasów szkolnych. Problem związany z tym jest jednak taki, że jeśli chcemy osiągać zamierzone cele w kwestii nauki, to pewna rutyna jest bardzo pomocna. 

 

8. Sprzątanie - stwórz porządek w miejscu pracy

Posprzątaj swoje biurko. Nieuprzątnięte filiżanki po kawie i bilety koncertowe sprzed tygodnia oznaczają prokrastynację! Uporządkowane miejsce pracy pomaga efektywniej działać. 

 

9. Zrób sobie plan - wszystkie zadania da się zaplanować

Zdarza się, że materiał do nauki może się wydawać nieprzejrzysty i niemożliwy do ogarnięcia - zwłaszcza, gdy uczysz się do dużego egzaminu. Właśnie z czegoś takiego wynika często przeciążenie, które później wywołuje prokrastynację. Dobrą metodą na uniknięcie tego uczucia jest stworzenie planu, który pomoże opanować materiał. 

Ile stron musisz nauczyć się jednego dnia, żeby zdążyć z całym materiałem?
Którego dnia nie będziesz mieć czasu, by wypełnić tę powinność?
Zapisz w kalendarzu, jaki jest twój cel nauki na poszczególny dzień.

 

10. Wykorzystaj okresy swojej wysokiej wydajności - pracuj wtedy, gdy jesteś najbardziej produktywny

Najlepiej pracuje ci się po porannym zimnym prysznicu? Może jednak wolisz naukę prawa spółek wieczorem, po jednym piwie? Poznaj swoje najbardziej produktywne fazy i ucz się wtedy, kiedy jesteś najbardziej wydajny!

Autor: 
TalentRocket GmbH / tłum. Magdalena Kulesza

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
13 + 5 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.