Ja jako pedagog kontra etyka zawodowa

Czy ktoś z Was zastanawiał się, czym jest etyka? Na czym ona polega i czym się charakteryzuje? Każdy z nas ma własną definicję etyki, pamiętajmy jednak, że etyczne zachowanie dotyczy nie tylko nauczycieli, policjantów czy polityków, ale każdego człowieka. Dziś jednak przyjrzymy się etyce w zawodzie nauczyciela.    

Nauczyciel jako osoba pracująca w publicznej placówce spotyka się z różnego rodzaju problemami: sprawiedliwości, równości, akceptacji, przemocy itp. Każdy z tych problemów musi zostać rozwiązany według pewnych zasad moralnych i z zachowaniem etyki. Istnieje wiele wzorów jak być sprawiedliwym, uczciwym i moralnym człowiekiem. Jak budować swój autorytet. Te wzorce są istotne nie tylko dla nauczycieli, ale również dla rodziców, młodzieży i dzieci. Zbierając to wszystko razem i mówiąc ogólnie, dla nas- obywateli. 

Nad samą etyką zawodową powinni pracować nauczyciele, którzy w ten sposób stworzą swój własny wewnętrzny kodeks. Zaczną tak budować swój własny autorytet. Zastanówmy się więc, jaki tak naprawdę jest dobry nauczyciel. Ten, który trzyma się ustalonych zasad i kodeksów, czy ten sprawiedliwy, żyjący w zgodzie z samym sobą? Jak bardzo ważna jest lojalność według swojego pracodawcy, a o ile ważne jest życie zgodnie z własnym sumieniem? Można przyjąć, że nauczyciel ma być bezstronny, uczciwy i sprawiedliwy, ma oceniać wszystkich równo, nikogo przy tym nie wyróżniając. Poddajmy tę tezę pewnym przykładom. Co w sytuacji, gdy zadajemy zadanie domowe wymagające znalezienia informacji w internecie. Jedni uczniowie mają większe możliwości, mają lepszy, łatwiejszy dostęp do źródła informacji, a inni muszą włożyć więcej wysiłku w to, by te informacje zdobyć. Jak więc ocenimy ucznia, który musiał poszukać informacji w książkach, w bibliotekach, w kafejkach internetowych, a jak ocenimy ucznia, który miał bezpośredni dostęp do internetu? Czy jednego i drugiego ucznia ocenimy tak samo, czy uwzględnimy wkład własny w wykonanie pracy? Jak postąpić w takiej sytuacji, by żaden z uczniów nie czuł się pokrzywdzony? To jeden z najprostszych dylematów w pracy nauczyciela, a przykładów jest więcej.

Nauczyciel ma być osobą godną zaufania. Osobą, która wyciąga pomocną dłoń w ciężkich sytuacjach. Jak więc zachowa się nauczyciel w sytuacji, gdy jeden z uczniów zmierzył się z własnymi lękami, obawami i postanowił poinformować wychowawcę o trudnej sytuacji rodzinnej, jednocześnie prosząc o dyskrecję? Zastanówmy się, czy w takiej sytuacji powinniśmy poinformować o tym swoich przełożonych, opiekę społeczną czy też policję. Wydawałoby się to bardzo proste i oczywiste, że w tej sytuacji nie ma innego wyjścia jak poinformować o tym odpowiednie organy, ale co gdy obiecaliśmy dyskrecję uczniowi. Jeżeli postanowimy zrobić coś z tym dalej, z pewnością pomożemy uczniowi, ale jednocześnie stracimy zaufanie w jego oczach, przez co jeszcze bardziej może zrazić się do dorosłych. Jak w takiej powinien postąpić sprawiedliwy i moralny nauczyciel, jak zorganizować wszystko, by pomóc uczniowi, a jednocześnie nie stać się jego wrogiem. Myślę, że takich dylematów jest mnóstwo i to na porządku dziennym. Zastanówmy się więc czy trzymanie się etyki jest takie proste i oczywiste. Osobiście myślę, że niekoniecznie. Ciężko jest być profesjonalistą, sztywnie trzymającym się zasad pracownikiem, a równocześnie po prostu człowiekiem. W każdej pracy zdarzają się sytuacje, gdzie trzeba naruszyć zasady i wyjść poza pewne schematy. Bez tego praca byłaby niemożliwa.

Myślę, że warto czasem zastanowić się, co tak naprawdę w naszym życiu jest ważne i czego chcemy się trzymać, i najważniejsze- czy potrafimy żyć w zgodzie z samym sobą.

Autor: 
Karolina Strzyżewska
Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
3 + 0 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.