Pożywienie dla mózgu, czyli jak się odżywiać przed i w trakcie egzaminów

Podczas sesji egzaminacyjnej mózg pracuje na najwyższych obrotach, a jego zapotrzebowanie na energię, która pozwala szarym komórkom właściwie funkcjonować, jest bardzo duże.

 

Znaczenie właściwego odżywiania podczas sesji egzaminacyjnej jest często bagatelizowane. Jednym z podstawowych warunków, aby być w stanie prawidłowo się skoncentrować, jest spożywanie odpowiedniej ilości jedzenia. Osoby, które jedzą i piją niewystarczająco, czują się osłabione oraz ospałe. Każdego dnia nasze mózgi potrzebują zdrowej porcji energii, aby mogły optymalnie funkcjonować. Z drugiej strony nie należy się też przejadać, ponieważ uczucie ociężałości oraz ospałości może być spowodowane przeciążeniem żołądka, co w rezultacie prowadzi do spadku koncentracji. Poza tym, niedobór witamin i minerałów może doprowadzić do znużenia, problemów z koncentracją oraz drażliwości.

 

Sesja egzaminacyjna jest nieunikniona dla każdego studenta. Nierzadko generuje ona mnóstwo stresu, który powoduje zmęczenie i znużenie. Aby poprawić swoje osiągnięcia oraz utrzymać się na nogach, studenci sięgają regularnie po suplementy witamin i środki pobudzające. Te rozwiązanie nie należy jednak do najlepszych, ponieważ potrzebną nam energię pozyskamy właśnie z pożywienia.

 

Podczas sesji egzaminacyjnej nasze mózgi pracują na najwyższych obrotach. Ich zapotrzebowanie na energię, która pozwala szarym komórkom właściwie funkcjonować, jest bardzo duże. Najważniejszym paliwem dla mózgu jest glukoza, dostarczana przez węglowodany znajdujące się w żywności.

 

Sześć posiłków dziennie

Istotne jest, aby nasz sposób żywienia był regularny. Sześć posiłków dziennie w zupełności wystarcza, żeby mózg był odpowiednio odżywiony. W ich skład muszą wejść trzy zróżnicowane i zrównoważone posiłki główne, oraz trzy zdrowe przekąski. Zaleca się spożywać produkty o niskim wskaźniku glikemicznym (indeks wzrostu stężenia glukozy we krwi po spożyciu), tzn. artykuły spożywcze, które zostają wolno wchłaniane przez organizm, a zarazem utrzymują stały poziom cukru we krwi.

Do przykładu należą: chleb pełnoziarnisty, produkty zbożowe (ryż, makaron) oraz rośliny strączkowe (soczewica, groch włoski, groch łuskany i fasola szparagowa). Produkty zbożowe są ponadto ważnym źródłem witaminy B1, która pomaga organizmowi w zamianie żywności (węglowodany) w paliwo (glukoza), a tym samym polepsza nasze osiągi intelektualne. Należy oczywiście połączyć to z odpowiednią ilością warzyw i owoców, produktami mlecznymi oraz umiarkowanymi ilościami mięsa, ryb lub jaj.

 

Zupełnie co innego oferują artykuły spożywcze bogate w cukry, takie jak ciastka, cukierki czy czekolady, które należy unikać możliwie jak najczęściej. Tego typu produkty powodują ogromne wahania poziomu cukru we krwi. W rezultacie poziom cukru spada, co z kolei obniża zdolność koncentracji.

 

Środków pobudzających, takich jak kawa czy napoje energetyzujące, również należy unikać. Kofeina zawarta w tych napojach posiada efekt pobudzający, lecz jej zbyt duża ilość niesie ze sobą również negatywne skutki, np. bezsenność czy irytację. Poza tym, takie napoje zawierają nie tylko kofeinę, lecz bardzo dużo cukru, który ponownie wywołuje zwyżki i spadki poziomu cukru we krwi.

 

Dobry sen

Napięcie osiąga szczyt dzień przed egzaminem, dlatego aby ograniczyć je do minimum należy dobrze się wyspać. W celu ułatwienia sobie tego zadania można zjeść kolację składającą się z produktów bogatych w skrobię, lecz nie zawierających białek i tłuszczy. Taki posiłek nie tylko ułatwi zaśnięcie, ale także pozwoli się odprężyć.

 

Śniadania nie należy nigdy opuszczać, szczególnie w dniu egzaminu. Co więcej - naukowo dowiedziono, że zdolności intelektualne ludzi, którzy nie jedzą śniadania, są słabsze niż tych, którzy to robią. Śniadanie zapewnia mianowicie dawkę energii, która w formie glukozy jest niezbędne dla mózgu.

 

Na koniec warto pamiętać, aby pić dużo wody w trakcie egzaminu oraz przekąsić coś lekkiego. Może to być jakiś owoc, jogurt lub batonik musli.

 

Dostateczna nauka do egzaminu oraz przestrzeganie powyższych rad żywieniowych sprawią, że wyniki sesji egzaminacyjnej będą jeszcze lepsze.

Tłumaczenie: Łukasz Szczesiak
Źródło: http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/hersenvoeding-voor-en-tijdens-de-examens/article-normal-57983.html

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
13 + 1 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.