Trzy zasady Feynmana dotyczące przygotowania do egzaminu (tak by nauczyć się wszystkiego)

Fizyk, laureat Nagrody Nobla z niewyczerpaną ciekawością, który prostymi słowami potrafił wyjaśnić niezwykle złożone pojęcia dysponując niezawodną techniką przyswajania nowych treści.

Niezależnie od tego, czy chodzi o przygotowanie do egzaminu na uniwersytecie, naukę nowego języka, czy też pełne zrozumienie tego co się właśnie przeczytało (nie zapominając zaraz po zamknięciu książki), nauka zawsze wymaga jakościowego skoku: jednym jest dostarczenie mózgowi pojęcia, innym zrobienie tego w naprawdę pełny sposób.

Richard Feynman, jeden z najwybitniejszych fizyków teoretycznych wszech czasów, mający pojęcie o ciekawości i popularyzacji nauki, rygorystycznej i zabawnej jednocześnie, o czym  dobrze wiedział: w słynnym wywiadzie powiedział, że można poznać imię drozda we wszystkich językach świata, nie rozumiejąc nic o jego migracji, miejscu zamieszkania i dźwiękach, które wydaje.

Historia Richarda Feynmana

Aby głęboko przyswoić pojęcie, unikając niepotrzebnych definicji, Feynman zaproponował metodę trzystopniową.

1) POMYŚLCIE O NAUCE JAK DZIECI. Po przestudiowaniu tematu uzbrójcie się w notesy, spróbujcie go powtórzyć i jednocześnie opisać lub zilustrować, tak jakbyście siedzieli przed tablicą w 3 klasie podstawowej. Powtórzcie koncepcję używając jak najprostszych słów, zrozumiałych dla 8-letniego dziecka. Od razu rzucają się w oczy jeszcze niejasne punkty, które wymagają dalszego wysiłku w przygotowaniu.

2) WYPEŁNIJCIE LUKI. W tym miejscu wróćcie do fragmentów, których nie zrozumieliście i pogłębcie je, zadajcie sobie pytania, znajdźcie wyjaśnienia: róbcie to, aż będziecie w stanie wrócić do punktu 1, ilustrując każdy fragment z prostotą, zwięzłością i klarownością.

3) PORZĄDKUJCIE I UPRASZCZAJCIE. Teraz, gdy macie już szczegółowe wyjaśnienie każdego punktu, wróćcie do całego wywodu, aby trudniejsze do przyswojenia fragmenty były płynne: wykorzystajcie nabyte notatki, aby złożyć wyjaśnienia i uczynić je zrozumiałymi, interesującymi i płynnym.

Tak posiądziecie dziedzinę zgodnie z techniką Feynmana. Jeśli chcecie, możecie wprowadzić czwarty punkt (opcjonalnie): zwerbujcie przyjaciela, który nic nie wie o przedmiocie, którego się uczycie, i spróbujcie mu to wyjaśnić tak, jak byście zrobili to dziecku. A jeśli macie dziecko, chętne was wysłuchać, jeszcze lepiej!

Tak rozbudzicie własną ciekawość tematem, a być może także tych, którzy was wysłuchają. Dla Feynmana odejście od uczenia się na pamięć miało ogromne znaczenie. Po próbie uformowania klasy nowych nauczycieli fizyki na Uniwersytecie w Rio i rozczarowaniu przywiązaniem swoich uczniów do definicji, napisał: „Nie widziałem, ku czemu służy system samoodtwarzania, w którym zdaje się egzaminy, aby uczyć innych jak zdawać egzaminy, nie ucząc przy tym niczego innego.”

Autor: 
Elisabetta Intini / tłum. Magda Stankiewicz
Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
9 + 0 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.