Nauczyciele pragną więcej wiedzy na temat zdrowia psychicznego

Pedagodzy w Norwegii zdają sobie sprawę z powagi problemów psychicznych dzisiejszej młodzieży i dzieci. Oni chcą dla swoich podopiecznych, jak najlepiej, tak jak rodzice. Trudno jednak jest im ocenić, jak poważne problemy mają uczniowie, wykazując dane oznaki. Nauczyciele mówią o sobie, że doświadczają wtedy przepaści, pomiędzy odpowiedzialnością za te dzieci, a ich kompetencjami.

 

Pedagodzy norwescy chcą poznać swoją rolę i poszerzyć swoją wiedzę na temat problemów psychicznych u dzieci, żeby mogli w razie potrzeby udzielić odpowiedniej pomocy oraz zawiadomić rodziców.

W trakcie spotkania doktorów, w którym brała udział nauczycielka Stine Margrethe Ekornes  na Wydziale Kształcenia Nauczycieli i Badań Szkolnych Uniwersytetu w Oslo, obradujący doszli do wniosku, że nauczyciele sami wychodzą z inicjatywą, aby dowiedzieć się więcej na ten temat.

Nauczycielom trudno jest ocenić, jak poważne jest to, że ich uczniowie wykazują oznaki problemów i, czy powinni nalegać wtedy na kontakt ze specjalistami.

  • Wydaje się to szczególnie trudne, jeżeli uczeń nie jest zbyt otwarty na temat swoich problemów. Tutaj nauczyciele wymieniają stygmatyzację związaną z trudnościami psychicznymi, jako jeden z powodów, dla których uczniowie ukrywają te problemy. - wyjaśnia Ekornes. 

Kilka poprzednich badań wykazało silny związek między zdrowiem psychicznym, a uczeniem się, wyjaśnia Ekornes. Stanowi to część tła dla badania naukowców, w którym obecnie obserwowano pracę nauczycieli ze zdrowiem psychicznym w szkole.

Nie pogorszy to sytuacji uczniów

Nauczyciele w Norwegii apelują o rozpoczęcie nauczania o zdrowiu psychicznym zarówno w edukacji, jak i w pracy. Wielu nie jest pewnych co konkretnie mogą powiedzieć i obawiają się, że ich niewłaściwe podejście może pogorszyć sytuację ucznia. 

  • W tym miejscu istnieje rozbieżność między odpowiedzialnością, a kompetencjami. Jest ona ściśle związana ze stresem, ponieważ nauczyciel czuje się bardzo odpowiedzialny za prowadzenie pracy prozdrowotnej i pomaganie swoim uczniom z trudnościami. 

Nauczycielki są bardziej świadome negatywnych emocji, takich jak brak pracy nad zdrowiem psychicznym.

Zdaniem badaczy nauczycielom zależy na zdefiniowaniu swojej roli, zwłaszcza przy współpracy z psychologami.

  • Nauczyciele czują się nie do końca wykształceni, ani do końca kompetentni, aby pełnić rolę terapeuty dla uczniów i mają świadomość, że ich zadaniem jest odkrywanie trudności, a także kierowanie swoich podopiecznych do dalszej pomocy.

Bezsenność

Ekornes uważa, że ważne jest, aby nauczyciele dostrzegali swoje ograniczenia i byli świadomi, kiedy muszą poprosić o pomoc specjalistów.

  • Szczególnie w odniesieniu do doświadczenia stresu nauczyciela. Istnieje bardzo niejasne rozgraniczenie zakresu odpowiedzialności nauczyciela i może to prowadzić do dużych różnic w tym, jak poszczególni nauczyciele doświadczają i angażują się w działania promujące udzielanie pomocy w zdrowiu psychicznym. 
  • Myślę, że może to powodować arbitralność w ofercie i pomocy, jaką otrzymują uczniowie, a także może przyczynić się do tego, że niektórzy nauczyciele będą zbyt daleko posuwać się zaangażowaniem i męczyć się. - mówi.

W przeprowadzonym badaniu, 12 procent nauczycieli odpowiedziało, że zarwali noc z powodu obaw o swoich uczniów z problemami psychicznymi, natomiast aż 45 procent pedagogów bardzo martwi się o uczniów z problemami ze zdrowiem psychicznym.

  • Wtedy też trzeba pamiętać, że podstawowym zadaniem nauczycieli jest prowadzenie lekcji i przekazywanie wiedzy z danej dziedziny. Jednak biorąc pod uwagę silny związek między zdrowiem psychicznym, a uczeniem się, praca ze zdrowiem psychicznym staje się również ważna dla nauczycieli.
  • Wtedy dobra interdyscyplinarna współpraca między szkołą, a służbami pomocniczymi ma kluczowe znaczenie dla wspierania i zwalniania nauczycieli. - mówi Ekornes.

Odkrywają trudności

W przeprowadzonej ankiecie, połowa nauczycieli stwierdziła, że zgadza się, bądź zdecydowanie zgadza się, że termin “zdrowie psychiczne” jest rzadko używany w szkołach.

  • Pedagodzy w przeprowadzonym badaniu opisują, że pojęcie zdrowia psychicznego jest dość obcym terminem w murach szkoły. Istnieją jednak znaczne różnice między klasami podstawowymi i średnimi, możemy się też dowiedzieć, że najczęściej używany jest w liceach, technikach, czy zawodówkach. - mówi Ekornes.

Kobieta uważa, że może to być związane z tym, że nauczyciele w liceum są bardziej zaznajomieni z tematem, ponieważ częściej uczestniczą w programach szkoleniowych na temat zdrowia psychicznego młodych.

Powinni integrować i priorytezować

Ekornes zwraca uwagę na to, że przy pomocy ważny jest czas, dlatego nauczyciele jak najszybciej chcą dostać dostęp do odpowiedniej wiedzy na temat pomocy.

  • Nauczyciele biorący udział w ankiecie jasno mówią, że chcą, aby ta praca była lepiej zintegrowana z planami szkoły i że czas musi być dla nich priorytetowy.

Uważa, że dla norweskiego kształcenia nauczycieli ważne jest to, aby badać, w jaki sposób i dlaczego należy zwiększyć wiedzę pedagogów na temat zdrowia psychicznego w edukacji.

  • Po 12 latach z edukacją nauczycieli mam odpowiednie doświadczenie na temat zdrowia psychicznego. Jedyne co mogę powiedzieć to to, że jest to bardzo słabo reprezentowany temat w społeczności szkolnej. Potwierdzają to również nauczyciele biorący udział w badaniu. - mówi Ekornes.

Z jej badań wynika, że około 63 procent nauczycieli uważa, że nie posiada wystarczającej wiedzy na temat zdrowia psychicznego oraz, że to jest temat bardzo pomijany w programie nauczania.

  • Odpowiedzialność za dokształcanie nauczycieli spoczywa na właścicielu szkoły, dyrekcji oraz organowi zajmującemu się kształceniem nauczycieli. To właśnie oni powinni organizować kursy prowadzone przez profesjonalistów z dziedziny zdrowia psychicznego, tak aby ułatwić nauczycielom pracę w codziennym życiu.

Według danych z raportu zdrowia publicznego z 2014 roku, około 15-20 procent dzieci i młodzieży w wieku 3-18 lat cierpi na choroby psychiczne, które znacząco wpływają na ich zdolność uczenia się oraz uczestnictwo w życiu społecznym. Ekornes podkreśla, że ważne jest aby nauczyciele mieli wystarczającą wiedzę na temat zdrowia psychicznego, aby mogli im pomóc. 

Autor: 
Tłum. Martyna Grygier

Komentarze

Wysłane przez Lala (niezweryfikowany) w
Przynajmniej tam są świadomi, że nawet dzieci i młodzież mogą mieć problemy psychiczne i to wcale nie takie tabu.

Wysłane przez SzfAH (niezweryfikowany) w
Medicament information. Long-Term Effects. <a href="https://viagra4u.top">where to get viagra tablets</a> in US. Best information about medication. Read here. <a href=https://cestadothajska.cz/community/topic/cj-hd-resept-xzz/#postid-257455>All news about pills.</a> <a href=http://ariel.fisica.ru/?page_id=180&cpage=799#comment-254200>Best news about medicine.</a> <a href=https://www.bestattung-glueck.at/sterbefall.php?id=246&name=Frie%25C3%259Fenbichler-Irmgard&art=kerzen&timestamp=1578351600>Actual about drugs.</a> f0f534a

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
1 + 0 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.