
Pedagodzy w Norwegii zdają sobie sprawę z powagi problemów psychicznych dzisiejszej młodzieży i dzieci. Oni chcą dla swoich podopiecznych, jak najlepiej, tak jak rodzice. Trudno jednak jest im ocenić, jak poważne problemy mają uczniowie, wykazując dane oznaki. Nauczyciele mówią o sobie, że doświadczają wtedy przepaści, pomiędzy odpowiedzialnością za te dzieci, a ich kompetencjami.
Pedagodzy norwescy chcą poznać swoją rolę i poszerzyć swoją wiedzę na temat problemów psychicznych u dzieci, żeby mogli w razie potrzeby udzielić odpowiedniej pomocy oraz zawiadomić rodziców.
W trakcie spotkania doktorów, w którym brała udział nauczycielka Stine Margrethe Ekornes na Wydziale Kształcenia Nauczycieli i Badań Szkolnych Uniwersytetu w Oslo, obradujący doszli do wniosku, że nauczyciele sami wychodzą z inicjatywą, aby dowiedzieć się więcej na ten temat.
Nauczycielom trudno jest ocenić, jak poważne jest to, że ich uczniowie wykazują oznaki problemów i, czy powinni nalegać wtedy na kontakt ze specjalistami.
- Wydaje się to szczególnie trudne, jeżeli uczeń nie jest zbyt otwarty na temat swoich problemów. Tutaj nauczyciele wymieniają stygmatyzację związaną z trudnościami psychicznymi, jako jeden z powodów, dla których uczniowie ukrywają te problemy. - wyjaśnia Ekornes.
Kilka poprzednich badań wykazało silny związek między zdrowiem psychicznym, a uczeniem się, wyjaśnia Ekornes. Stanowi to część tła dla badania naukowców, w którym obecnie obserwowano pracę nauczycieli ze zdrowiem psychicznym w szkole.
Nie pogorszy to sytuacji uczniów
Nauczyciele w Norwegii apelują o rozpoczęcie nauczania o zdrowiu psychicznym zarówno w edukacji, jak i w pracy. Wielu nie jest pewnych co konkretnie mogą powiedzieć i obawiają się, że ich niewłaściwe podejście może pogorszyć sytuację ucznia.
- W tym miejscu istnieje rozbieżność między odpowiedzialnością, a kompetencjami. Jest ona ściśle związana ze stresem, ponieważ nauczyciel czuje się bardzo odpowiedzialny za prowadzenie pracy prozdrowotnej i pomaganie swoim uczniom z trudnościami.
Nauczycielki są bardziej świadome negatywnych emocji, takich jak brak pracy nad zdrowiem psychicznym.
Zdaniem badaczy nauczycielom zależy na zdefiniowaniu swojej roli, zwłaszcza przy współpracy z psychologami.
- Nauczyciele czują się nie do końca wykształceni, ani do końca kompetentni, aby pełnić rolę terapeuty dla uczniów i mają świadomość, że ich zadaniem jest odkrywanie trudności, a także kierowanie swoich podopiecznych do dalszej pomocy.
Bezsenność
Ekornes uważa, że ważne jest, aby nauczyciele dostrzegali swoje ograniczenia i byli świadomi, kiedy muszą poprosić o pomoc specjalistów.
- Szczególnie w odniesieniu do doświadczenia stresu nauczyciela. Istnieje bardzo niejasne rozgraniczenie zakresu odpowiedzialności nauczyciela i może to prowadzić do dużych różnic w tym, jak poszczególni nauczyciele doświadczają i angażują się w działania promujące udzielanie pomocy w zdrowiu psychicznym.
- Myślę, że może to powodować arbitralność w ofercie i pomocy, jaką otrzymują uczniowie, a także może przyczynić się do tego, że niektórzy nauczyciele będą zbyt daleko posuwać się zaangażowaniem i męczyć się. - mówi.
W przeprowadzonym badaniu, 12 procent nauczycieli odpowiedziało, że zarwali noc z powodu obaw o swoich uczniów z problemami psychicznymi, natomiast aż 45 procent pedagogów bardzo martwi się o uczniów z problemami ze zdrowiem psychicznym.
- Wtedy też trzeba pamiętać, że podstawowym zadaniem nauczycieli jest prowadzenie lekcji i przekazywanie wiedzy z danej dziedziny. Jednak biorąc pod uwagę silny związek między zdrowiem psychicznym, a uczeniem się, praca ze zdrowiem psychicznym staje się również ważna dla nauczycieli.
- Wtedy dobra interdyscyplinarna współpraca między szkołą, a służbami pomocniczymi ma kluczowe znaczenie dla wspierania i zwalniania nauczycieli. - mówi Ekornes.
Odkrywają trudności
W przeprowadzonej ankiecie, połowa nauczycieli stwierdziła, że zgadza się, bądź zdecydowanie zgadza się, że termin “zdrowie psychiczne” jest rzadko używany w szkołach.
- Pedagodzy w przeprowadzonym badaniu opisują, że pojęcie zdrowia psychicznego jest dość obcym terminem w murach szkoły. Istnieją jednak znaczne różnice między klasami podstawowymi i średnimi, możemy się też dowiedzieć, że najczęściej używany jest w liceach, technikach, czy zawodówkach. - mówi Ekornes.
Kobieta uważa, że może to być związane z tym, że nauczyciele w liceum są bardziej zaznajomieni z tematem, ponieważ częściej uczestniczą w programach szkoleniowych na temat zdrowia psychicznego młodych.
Powinni integrować i priorytezować
Ekornes zwraca uwagę na to, że przy pomocy ważny jest czas, dlatego nauczyciele jak najszybciej chcą dostać dostęp do odpowiedniej wiedzy na temat pomocy.
- Nauczyciele biorący udział w ankiecie jasno mówią, że chcą, aby ta praca była lepiej zintegrowana z planami szkoły i że czas musi być dla nich priorytetowy.
Uważa, że dla norweskiego kształcenia nauczycieli ważne jest to, aby badać, w jaki sposób i dlaczego należy zwiększyć wiedzę pedagogów na temat zdrowia psychicznego w edukacji.
- Po 12 latach z edukacją nauczycieli mam odpowiednie doświadczenie na temat zdrowia psychicznego. Jedyne co mogę powiedzieć to to, że jest to bardzo słabo reprezentowany temat w społeczności szkolnej. Potwierdzają to również nauczyciele biorący udział w badaniu. - mówi Ekornes.
Z jej badań wynika, że około 63 procent nauczycieli uważa, że nie posiada wystarczającej wiedzy na temat zdrowia psychicznego oraz, że to jest temat bardzo pomijany w programie nauczania.
- Odpowiedzialność za dokształcanie nauczycieli spoczywa na właścicielu szkoły, dyrekcji oraz organowi zajmującemu się kształceniem nauczycieli. To właśnie oni powinni organizować kursy prowadzone przez profesjonalistów z dziedziny zdrowia psychicznego, tak aby ułatwić nauczycielom pracę w codziennym życiu.
Według danych z raportu zdrowia publicznego z 2014 roku, około 15-20 procent dzieci i młodzieży w wieku 3-18 lat cierpi na choroby psychiczne, które znacząco wpływają na ich zdolność uczenia się oraz uczestnictwo w życiu społecznym. Ekornes podkreśla, że ważne jest aby nauczyciele mieli wystarczającą wiedzę na temat zdrowia psychicznego, aby mogli im pomóc.
Komentarze
Bardzo dobrze
Best what you want to know about drug.
Dodaj komentarz